Tænketanken Mandag Morgen kulegravede i 2019 tobaksindustriens aktuelle markedsføringsmetoder med et særligt fokus på industriens offentligt erklærede strategiskifte til produkter med såkaldt reduceret eller ingen helbredsrisiko og med et særligt fokus på de unge.

Vi har set på de nye produkter og deres potentiale til måske nok at være mindre skadelige, men stadig stærkt afhængighedsskabende for brugerne. Vi har taget et 360-graders blik på industriens efterhånden klare strategi også i Danmark. Herhjemme ønsker man at markedsføre sig som dem, der vil medvirke til at indfase nye og mindre skadelige produkter til dem, der vil stoppe med at ryge, samtidig med at tobaksbranchen ikke tager skridt til at udfase de helbredsskadelige cigaretter, som stadig giver branchen det største økonomiske afkast.

I rapporten Fra Marlboromanden til kvinden med e-cigaretten – 360 grader rundt om tobaksindustriens strategiskifte klarlægger vi tobaksindustriens strategiskifte i Danmark.

Projektets udgivelser

Rapport

Medarbejdere på projektet

Lisbeth Knudsen
Strategidirektør

lk@mm.dk

Samarbejdspartnere