Opvarmningsdebatter (afholdt)

Forud for selve topmødet deltog næsten 400 elever i en opvarmningsdebat. Formålet var at starte debatten og involvere eleverne i arbejdet med de anbefalinger, der skal præsenteres for politikere og tech-repræsentanter på selve topmødet.

Hvad skulle eleverne diskutere?

Diskussionerne skulle tage udgangspunkt i de fire hovedspørgsmål nedenfor:

  1. Hvordan kan teknologi styrke demokratiet?
  2. Hvordan kan vi anvende teknologi til at forme det arbejdsliv, vi drømmer om?
  3. Hvordan bruger vi teknologien til at løse de store samfundsudfordringer som klima og bæredygtighed?
  4. Hvordan sikrer vi teknologien som en medspiller i forhold til mental trivsel og livskvalitet?

Opvarmningsdebatterne var planlagt således, at eleverne nåede at diskutere to ud af de fire hovedspørgsmål. Tildelingen forgår tilfældigt, dvs. den enkelte gruppe havde ikke indflydelse på, hvilke to hovedspørgsmål, de skulle diskutere.

Hvordan udformes de endelige anbefalinger?

For at sikre, at de unge skal vælge mellem et overskueligt antal af anbefalinger, blev den store mængde af inputs techreal modtog fra de mange opvarmningsdebatter rundt om i landet kogt ned til et mindre antal anbefalinger, som afspejler det indsendte materiale på bedst mulige vis.

Denne kondenserede liste med anbefalinger blev sat til afstemning blandt alle de deltagende unge.

Materiale

Download materialet til opvarmningsdebatterne ved at klikke på knapperne nedenfor.

De unges anbefalinger
Baggrundsnotater
Lærervejledning