Tobaksindustriens strategiskifte
UDFORDRING
Hvad foregår der i tobaksindustrien med alle de nye tobaks- og nikotinprodukter? Tobaksindustrien er i færd med at fremtidssikre sig selv ved at skabe kontakt til næste generation af brugere med nye produkter og markedsføring og ved at give rygere, der gerne vil stoppe, et mindre skadeligt alternativ. Netop denne strategi satte Tænketanken Mandag Morgen sig for at undersøge.
TILGANG
Tænketanken Mandag Morgen har i en periode af andet halvår 2019 kulegravet tobaksindustriens officielt erklærede strategiskifte til produkter med såkaldt reduceret eller ingen helbredsrisiko med særligt fokus på de unge. Med økonomisk støtte fra partnerskabet Røgfri Fremtid har dette udmundet i en dybdegående rapport.
RESULTAT
Vi har kastet et 360-graders kritisk blik på industriens strategi. Resultatet er rapporten Fra Marlboromanden til kvinden med e-cigaretten.
Se omtale af rapporten i Berlingske.