I en ny rapport fra LEGO Fonden og Tænketanken Mandag Morgen kastes der lys over børnenes syn på deres skolen og undervisningen, og spørg dem: Hvad er motiverende undervisning? Den giver et unikt indblik i børns oplevelser og holdning til motiverende undervisning på tværs af mellemtrinnet og udskolingen i Danmark – og sætter spot på børnenes egne løsninger og ønsker til undervisningen.

Resultaterne viser, at over halvdelen af skolebørnene på mellemtrinnet og i udskolingen for det meste lide at gå i skole, men langt fra alle børn oplever undervisningen som motiverende og meningsfuld. Blandt andet oplever 18 pct. tit at de keder sig i skolen og 22 pct. synes ikke de kan bruge de ting, de lærer i skolen, i deres hverdag. Heldigvis peger børnene selv på en række løsninger, der kan styrke motivationen. Især fremhæver de ønsker om en undervisning, hvor de kan udforske og eksperimentere mere, og hvor deres kreativitet kan udfolde sig. Og så vil børnene gerne bestemme mere i skolen.

Motiverende undervisning – ifølge børnene” er en del af en bredere partnerskab om at sætte børnenes stemme i centrum, og arbejde for at Danmark bliver det bedste sted at vokse op i.

Læs rapporten her.

Vil du vide mere om rapporten? Så tag fat i Analysechef Nana Holstein på naho@mm.dk.